Different
Types of Hijab
Shaykh Muhammad
bin Saalih al-Uthaymeen رحمه الله
The questioner
says that she wears a shoulder ‘abayah’ which is very wide and not embellished (i.e.
plain). She wears a big scarf over it from the top of her head to the middle of
her back with a face covering. Is this hijab permissible? As some of the
teachers have said that the shoulder abayahs are prohibited. However, I wear a
loose, plain one—is this prohibited (haram)?
Answer:
I do not
see that this is haram prohibited if the face and the hands are covered; However,
I do not see that this is something good. What is it that makes us turn to an
abayah that is not known in this land (Saudi Arabia), why? The abaya that is
known in our land covers more than the other one, so people have gone from the
known custom which is better to something that is not known to us which is not
as good. Why should we do this? Doing this, shows weak personality and a lack
of self-esteem. I ask our sisters in this country to remain upon what is our custom
to wear of the known head abayah (one piece from head to toe) which does not
show the length of her neck or the size of her neck or shoulders. The more a
woman’s clothing covers her, the better it is.
Question
from an Arab country:
If I wear a
(one piece head) abayah I will be odd. When I cover my face completely with a
cloth, I am made fun of and ridiculed, which really upsets me. Is it correct for
me to wear a shoulder abayah and a niqab (sewn specifically for the face with
holes for the eyes) due to this situation?
There is no
doubt that the head abayah covers more and is more of a protection from
temptation. Due to this, it is better for a woman to wear it. The woman wearing
a shoulder abayah which covers her whole body, then this is ok (لا بأس به) but if she kept her head
abayah that she used to wear, it would be better. However, if the women in the
society that she is in, wear shoulder abayahs, then it is ok for her to do so. As
for niqab (a face covering with holes for the eyes), then this is something
legislated in the religion as it was something worn at the time of the Prophet ﷺ. If we make a ruling today, that the niqab is permissible
(instead of covering the whole face completely with a cloth), women go further
and do not stay within what is allowed for a niqab, which is an opening just
enough for a woman to see her way. They make the opening wider so that the
eyes, eyebrows and forehead are showing. Women do not only show their eyes,
they wear kohl and other eye makeup. This is why we do not give a ruling that
the niqab is permissible, even though we believe it is permissible (with the
correct usage—small opening just enough for the eyes without makeup). This is
out of protection for the woman, so she does not go further and uncover what is
not allowed to uncover.
Translated
by Umm ‘AbdirRahmaan Tara Hashim 1445/2024
@utrujjahpress
https://hajj-umra-resources.blogspot.com/
الشيخ محمد بن صالح العثيمين
السائل : ترتدي عباءة على الكتف وتكون واسعة جداً
وغير مطرّزة وتضع عليها طرحة كبيرة أيضاً حيث تكون من أعلى الرأس إلى نصف الظهر
والغطاء أيضاً هل هذا الحجاب جائز مع العلم بأن بعض المعلّمات يقلن بأن العباءة
التي تكون على الكتف محرّمة ولكنني أرتدي غير مطرّزة وواسعة هل في ذلك حرام؟
الشيخ : لا أرى في هذا حراماً إذا كانت قد سترت
وجهها وكفيها لكني لا أرى أن ذلك حسن، ما الذي يجعلنا نرجع إلى عباءة ليست هي
العباة المعروفة عندنا؟ لماذا؟ ثم العباءات المعروفة عندنا أستر من هذه فنحن الأن
عدلنا عن العادة المألوفة وعدلنا عن الأفضل إلى شيء غير مألوف وإلى شيء مفضول، ما
بالنا نفعل هذا؟ هذا يدل على ضعف الشخصية وعلى عدم الاعتزاز في النفس فأرجو من
أخواتنا في هذه البلاد أن يبقين على ما كان معتادا من لُبس العباءات المعروفة التي
تكون على الرأس فلا تبيّن مدى طول الرقبة ولا حجم الرقبة ولا حجم الكتفين وكلما كان
لباس المرأة أستر كان أفضل. نعم.
https://youtu.be/Ugbg75aZqSI?si=viBOIzUfBIeUi8dM
في إحدى الدول العربية إذا لبست العباءة أكون شاذة و كذلك عندما أضع الغطاء
الساتر على وجهي و أسمع كلاما و استهزاء يؤلمني جدا فهل يصح أن أضع العباءة على
الكتف و ليس على الرأس و هل يصح لي لبس النقاب والحالة كما ذكرت ؟
الشيخ محمد بن صالح العثيمين
السائل : في الدول العربية تقول فضيلة الشيخ إذا لبست العباءة أكون شاذة
وكذلك عندما أضع الغطاء الساتر على وجهي وأسمع كلاماً واستهزاء يؤلمني جداً فهل
يصح أن أضع العباءة على الكتف وليس كما أضعها على الرأس؟ وهل يصح لي لبس النقاب
والحالة كما ذكرت؟
الشيخ : الحمد لله رب العالمين وأصلي وأسلم على نبيّنا محمد وعلى ءاله
وأصحابه ومن تبعهم بإحسان إلى يوم الدين، لا شك أن لُبس العباة على الرأس أستر
وأبعد من الفتنة وإذا كان هكذا فالأفضل أن تفعل المرأة ذلك وكونها تلبس عباة على
الكتف مع ستر بقية البدن لا بأس به لكن بقاؤها على ما كانت عليه من قبل أفضل إلا
أن يكون المجتمع الذي هي فيه تلبس نساؤه العباة على الكتف فلا بأس.
وأما النقاب فلا شك في جوازه شرعا لأنه كان يُستعمل على عهد النبي صلى الله
عليه وعلى ءاله وسلم لكن لو أفتينا به اليوم لتوسّع النساء فيه كما هو الواقع ولا
تقتصر المرأة على ما يجوز من النقاب وهو الفتحة بقدر ما ترى المرأة طريقها فقط بل
تتوسّع فيه وتفتح فتحة واسعة تشمل العين والجفن وبعض الجبهة وبعض الجبين ولا تقتصر
المرأة أيضا على أن تكشف العين مجرّدة عن التحسين بالكحل وغيره لذلك لا نُفتي
بجوازه وإن كنا نعتقد أنه جائز، لا نفتي بجوازه حماية للمرأة من أن تتوسّع في ذلك
وتكشف ما لا يجوز كشفه. نعم.
السائل : أحسن الله إليكم ..
الشيخ : فإذا كان كذلك فالأفضل بلا شك أن تستر وجهها كله. نعم.